verzwikte_enkel.jpgDe verzwikkingen kan zowel naar binnen als naar buiten in de enkel optreden.  Ook is er meestal sprake van een verdraaiing van de andere gewrichten in de voet en met name in de wreef. Vaak is het een overrekking van de enkelbanden, maar soms kunnen de banden ook in- of afscheuren. Het meest komt de verzwikking voor waarbij de voet naar binnen klapt. Een verzwikte enkel is direct vrij pijnlijk en ontstaat er een zwelling.

Oorzaken van verzwikte enkel

– Een oneffen ondergrond kan de voet al een beetje uit balans brengen
– Tijdens een sprong of zijdelingse beweging
– Simpelweg ‘verstappen’, zonder dat er een specifieke reden is
– Zwakke enkels of ongetrainde spieren
– Een eerdere enkelverzwikking
– Schoenen met weinig steun en slechte voeten

Symptomen van verzwikte enkel

Zwelling en pijn rond de enkel. Belasten is vaak niet goed mogelijk en de bewegingen van de enkel en voeten kunnen zeer pijnlijk zijn. Indien weefsel beschadigd is zal er ook een bloeding optreden, hetgeen later een blauwe verkleuring geeft rond enkel en uitlopend naar de voet.

Behandeling van verzwikte enkel

De beste behandeling van een verzwikte enkel is het onmiddellijk koelen en ontlasten.

Raadpleeg de osteopaat als de klachten lang aanhouden of als je veel pijn hebt. Door het zwikken zijn de voetbeenderen uit balans geraakt en sommige blijven in een afwijkende stand staan. Hierdoor bestaat de kans dat de enkel later opnieuw makkelijk zwikt. Wanneer deze beperkingen in de voet blijven bestaan, kunnen ook weer klachten op afstand ontstaan,  bijvoorbeeld in bekken, heup of rug. Door middel van osteopathie is dit probleem in een groot aantal van de gevallen volledig te herstellen.