Algemene en praktijkvoorwaarden 

Op deze pagina vindt u informatie over onze betalingsvoorwaarden, privacy statement en klachtenregeling.  

Bij het maken van een afspraak in onze praktijk, gaat u akkoord gaat met deze voorwaarden. Wij vragen u dan ook deze door te lezen en eventuele vragen hierover aan ons te stellen. 

Algemeen 

Praktische informatie 

Bij binnenkomst 

U kunt bij binnenkomst direct doorlopen naar de wachtruimte aan de rechterkant. U hoeft zich niet te melden bij de receptie; deze is uitsluitend bedoeld voor patiënten van de huisartsenpraktijk. Dit staat ook aangegeven op de bordjes bij de balie.
In de wachtruimte kunt u plaatsnemen. Ik haal u persoonlijk op zodra uw afspraak begint. 

Het kan gebeuren dat een afspraak iets uitloopt. Duurt het langer dan 15 minuten? Dan mag u gerust even zachtjes op de deur kloppen. 

Afspraak maken 

U kunt een afspraak maken via: 

  • Telefoon: 06 510 69 237 

Bij uw eerste afspraak vragen wij u om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen. 

Afspraak annuleren of verplaatsen 

Wilt u een afspraak afzeggen of verplaatsen? Dan verzoeken wij u dit minimaal 24 uur van tevoren door te geven. Doe dit gelieve via de e-mail.
Bij niet tijdig annuleren zijn wij genoodzaakt de gereserveerde tijd in rekening te brengen. 

Bent u onverhoopt te laat voor uw afspraak? Neem dan zo snel mogelijk telefonisch contact met ons op. 

Betaling en vergoeding 

Betaling na afloop 

Na de behandeling kunt u direct afrekenen, dit kan zowel met pin als contant. De factuur wordt per e-mail toegestuurd. U kunt deze zelf indienen bij uw zorgverzekeraar. 

Vergoeding 

Osteopathie wordt door veel zorgverzekeraars (gedeeltelijk of volledig) vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Hoeveel u precies vergoed krijgt, hangt af van uw polis. Wij raden u aan dit vooraf na te gaan bij uw zorgverzekeraar. Vraag daarbij specifiek naar de vergoeding voor osteopathie. 

Betalingsverantwoordelijkheid en regeling 

U bent zelf verantwoordelijk voor de betaling van de factuur, ongeacht de vergoeding vanuit uw zorgverzekeraar.
Mocht u tijdelijk niet in staat zijn om (volledig) te betalen, dan is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen. Samen met de osteopaat wordt er naar een passende oplossing gekeken. 

Privacy 

Bij Osteopathie-Apeldoorn vinden we uw privacy belangrijk. Wij gaan zorgvuldig om met uw persoonsgegevens en zorgen ervoor dat deze goed worden beschermd.
Wij handelen altijd volgens de geldende wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). 

Wilt u meer weten over hoe wij met uw gegevens omgaan? Neem gerust contact met ons op. 

Klachtenregeling 

Wij doen ons uiterste best om uw behandeling en het contact zo prettig en professioneel mogelijk te laten verlopen. Toch kan het gebeuren dat u ergens niet tevreden over bent. In dat geval horen wij dat graag. We gaan graag met u in gesprek om samen tot een oplossing te komen. 

Komen we er samen niet uit? Dan kunt u terecht bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris via het Nederlands Register voor Osteopathie (NRO).
www.osteopathie-nro.nl/klachtenregeling 

Behandelproces 

Het behandeltraject start met een eerste afspraak, waarin een intakegesprek (anamnese) plaatsvindt. Aansluitend volgt een lichamelijk onderzoek. 

Tijdens dit onderzoek kan het nodig zijn om bepaalde kledingstukken uit te doen, zodat het lichaam goed beoordeeld kan worden. Mocht u dit als ongemakkelijk ervaren, geef dit dan gerust aan bij uw therapeut. Er wordt dan samen gekeken naar een passende oplossing. Als u liever niet in uw ondergoed staat, kunt u bijvoorbeeld een klein (sport)broekje meenemen. 

Als het herstel anders verloopt dan verwacht — bijvoorbeeld door afwijkende klachten of een langere hersteltijd — kan het nodig zijn om u terug te verwijzen naar uw huisarts voor aanvullend onderzoek. Ook in dat geval wordt er een overdrachtsdocument opgesteld, zoals hierboven beschreven.  

Wanneer informatie overgedragen wordt aan derden (zoals een verwijzer of huisarts), gebeurt dit altijd schriftelijk. In deze overdracht staan onder andere uw persoonsgegevens (zoals BSN, naam, verzekeringsgegevens) en een beschrijving van het behandelproces. Dit gebeurt uiteraard alleen met uw instemming en in overleg met u. 

Aan het einde van het behandeltraject wordt het afgesloten met een eindrapportage, die naar de verwijzer wordt gestuurd. 

Rapportages worden verstuurd via een beveiligde e-mailverbinding of, indien gewenst, als papieren versie meegegeven aan de patiënt. 

Huisregels 

We verzoeken u vriendelijk om uw persoonlijke eigendommen mee te nemen naar de behandelkamer. Osteopathie-Apeldoorn kan geen verantwoordelijkheid nemen voor verlies, diefstal, beschadiging of vermissing van persoonlijke bezittingen van patiënten, cliënten of andere bezoekers van de praktijk. 

Tijdens de behandeling wordt het gebruik van mobiele telefoons niet op prijs gesteld. We vragen u daarom vriendelijk uw telefoon op stil te zetten of uit te schakelen. 

Bij calamiteiten verzoeken we u de instructies van het personeel of van bevoegde instanties, zoals politie of brandweer, nauwkeurig op te volgen. 

Verantwoordelijkheid van de osteopaat 

De osteopaat van Osteopathie-Apeldoorn, Sabine Buurman, is geregistreerd bij het Nederlands Register voor Osteopathie (NRO). Zij volgt de verplichte bij- en nascholing om de kwaliteit van de zorg op peil te houden en te blijven voldoen aan de professionele standaarden binnen het vakgebied. 

Wanneer dat in het belang is van uw behandeling, verwijzen wij u — in overleg — door naar andere zorgprofessionals, zoals een huisarts, fysiotherapeut of medisch specialist. Op die manier streven we naar een zo volledig mogelijke zorgverlening, afgestemd op uw situatie. 

Tarieven 

Bij Osteopathie-Apeldoorn hanteren wij één vast tarief voor alle consulten, zowel voor volwassenen als voor baby’s en kinderen: 

  • Osteopathisch consult (intake of vervolg) – € 109,00
    (Duur: ca. 45 minuten) 

De tarieven zijn inclusief intake, onderzoek, behandeling en eventueel verslaglegging. 

U ontvangt de factuur per e-mail en kunt deze indienen bij uw zorgverzekeraar. Osteopathie wordt in veel gevallen (deels of volledig) vergoed vanuit de aanvullende verzekering. 

Algemene Voorwaarden Osteopathie

Osteopathie-Apeldoorn baseert zich op de Algemene Voorwaarden Osteopathie, zoals deze tot stand zijn gekomen in overleg met de Consumentenbond, de Patiëntenfederatie Nederland, het Nederlands Register voor Osteopathie en de Nederlandse Vereniging voor Osteopathie in het kader van de SER Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg en zijn in werking getreden per 1 april 2019.